Teemme lähetystyötä Ecuadorissa

Lähettimme Hanna Eriksson

SVK Mission lähetti Hanna Eriksson on vuodesta 2013 alkaen elänyt arkeaan kichwa-kansan mailla ja palvellut kyläyhteisöjä Ecuadorin Pacto-kirkkoon kuuluvan Alfa y Omega -seurakunnan työyhteydessä. Seurakunta-, kummilapsi-, Raamattu- ja musiikkityön keskuksina ovat Bellavista Altan ja Rukullaktan viidakkokylät, mutta työn piirissä on lapsia, nuoria ja aikuisia paljon laajemmalta alueelta. Hanna koordinoi myös Latinalaisen Amerikan Jippii-työtä yhdessä venezuelalaisen Guerrero Aguilarin perheen kanssa.

Hanna tiedottaa työstään Viidakkojoukot-nimisessä WhatsApp-ryhmässä, sekä neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä Viidakkopostissa. Hannan yhdyshenkilönä Suomessa toimii Terhi Karuvadiyil (terhi.kemppi [at] gmail.com, 040-8288 685).

Voit lukea viidakkoalueen työstä Hannan blogista:

missioecuador.blogspot.com

Hanna Eriksson Sanan ja rukouksen illassa 10.4.2024

Pastoripariskuntamme  Eeva ja Pekka Paukkala lähetystyössä

1993-2004 ja 2008 - 2015

Pekka ja Eeva Paukkala lähtivät Forssan vapaakirkon lähetteinä lähetystyöhön Ecuadoriin vuonna 1993. He työskentelivät vuoristoalueella ketsua – intiaaninen keskuudessa yli 10 vuotta. Tänä aikana alueelle syntyi useita intiaaniseurakuntia. Heidän seikkailuistaan intiaanien parissa voit lukea Pekan kirjoittamasta kirjasta "Katuojasta ketsua – kylään".

Jumala siunasi Paukkaloiden työtä ja perhe-elämää monin tavoin. Heistä tuli isä ja äiti kaksivuotiaalle Rita – intiaanityttärelle. Perhe palasi Suomeen v. 2004, jolloin Rita jatkoi peruskoulun loppuun Urjalassa. Syksyllä 2008 koko perhe palasi uudelleen Ecuadoriin, tällä kertaa viidakkointiaanien keskuuteen Napo – joen varrelle. Olosuhteet olivat nyt paljon rankemmat kuin vuoristossa. Jumala vaikutti jälleen Paukkaloiden työn kautta ja viidakkoalueelle syntyi herätystä. Esimerkiksi Bella Vistan kylään rakennettiin kirkko.

Uskoon tulleet intiaanit ja jopa muut kyläläiset ahkeroivat suurella innolla kirkon rakentamista, aluksi yhdessä Paukkaloiden kanssa. Sittemmin, kun he olivat palanneet Suomeen, työtä alueella tuli jatkamaan nuori suomalainen Forssan vapaaseurakunnan lähetti Hanna Eriksson. Hannan lisäksi Paukkaloiden työn jatkajaksi Jumala johdatti paikallisen pastori Ramiro Escolan, opettajavaimon Cecilian ja heidän kaksi lastaan.